ASYSTENT RODZINY
Asystent rodziny został powołany do pracy z rodzinami w środowisku ich przebywania ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Na wniosek pracownika socjalnego, za zgodą rodziny, asystenta do danej rodziny kieruje kierownik ośrodka pomocy. Rolą asystenta jest aktywne i całościowe wspieranie rodziny wychowującej dzieci, mającej problemy trudne do pokonania w sposób samodzielny.
Celem pracy asystenta jest osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu stabilności życiowej, która umożliwi wychowanie dzieci. Asystent rodziny w ramach swoich działań stale monitoruje realizację planu pracy z rodziną, motywując rodziców i dzieci do realizacji działań na rzecz poprawy sytuacji rodzinnej. Służy przy tym wsparciem , które skoncentrowane jest przede wszystkim na realizacji funkcji opiekuńczo wychowawczej przez rodziców.
Zadania asystenta rodziny określa art. 15 ust 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
-
opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym;
-
opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
-
udzielenie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
-
udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
-
udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
-
udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
-
wspieranie aktywności społecznej rodzin;
-
motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
-
udzielenie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej;
-
motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych:
-
udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
-
podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
-
prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
-
prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
-
dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny , nie rzadziej niż co pół roku;
-
monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
-
sporządzanie na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
-
współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
-
współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.